Hamownia motocyklowa oraz modyfikacje ECU
Podwoziowa hamownia motocyklowa jest doskonałym narzędziem diagnostycznym jaki i niezastąpionym pomocnikiem przy modyfikacjach oprogramowania sterownika silnika ECU.
Już w krótce w naszym warsztacie uruchomimy hamownię podwoziową.
Co będziemy oferować naszym klientom w ramach modyfikacji ECU:
- pomiar mocy i momentu obrotowego
- instalacja quick shiftera
- uruchomienie procedury startu Launch Control
- modyfikacje oprogramowania sterownika silnika ECU
- zmiana temperatury uruchomienia wentylatora chłodnicy
- usunięcie zaworu ukł. wydechowego

Dlaczego warto dostroić sterownik silnika po wymianie ukł. wydechowego czy filtra powietrza na sportowy?
Już śpieszę z wyjaśnieniem. Fabrycznie zaprogramowany sterownik ECU posiada zestaw parametrów, które pozwalają mu sterować seryjnym silnikiem w seryjnej specyfikacji. Co oznacza, że jeżeli modyfikujemy jakikolwiek układ silnika czy to wydechowy, czy może dolotowy powinniśmy także zmodyfikować ukł. sterujący silnikiem tzw. ECU (Engine Control Unit). Jest to wymagane ze względu na konieczność uzyskania optymalnej mieszanki paliwowo-powietrznej, która trafia do silnika. Modyfikacje ukł. wydechowego natomiast bardzo wpływają na zmianę składu mieszanki i zazwyczaj spadek mocy silnika. Dlatego koniecznym w takich przypadkach jest tzw. strojenie, mapowanie, tuningowanie itp.
Modyfikacji podlegają mapy wtrysku paliwa ale także zapłonu. Dzięki odpowiednio dobranym parametrom w obu rodzajach map możemy osiągnąć najwyższe wartości momentu obrotowego oraz mocy.
Oczywiście paliwo i zapłon to nie wszystko co jest potrzebne do sterowania nowoczesnym silnikiem. Możemy modyfikować również działanie przepustnic, pracę drugiego zestawu wtryskiwaczy czy zaworu w ukł. wydechowym.
Wraz z wprowadzaniem co raz to bardziej rygorystycznych norm czystości spalin, sterowanie silnikiem nie ma nic wspólnego z optymalnym wykorzystaniem spalonego paliwa. Silniki aktualnie pracują na bardzo ubogich mieszankach paliwowo-powietrznych i co za tym idzie nie dość że nie generują najwyższych możliwych osiągów to co gorsza nie równo pracują i przegrzewają się co skraca ich żywotność.
Jeśli masz dość nierównej pracy silnika w zakresie niskich i średnich prędkości obrotowych, wymieniałeś wydech, wymieniałeś filtr powietrza na sportowy lub chcesz po prostu zadbać o żywotność maszyny powinieneś rozważyć modyfikację ECU twojego motocykla.